Pemasaran faktor kelemahan usahawan: DPIM
Dewan Perniagaan Islam Malaysia Cawangan Sarawak (DPIM) telah mengenal pasti pemasaran merupakan satu kelemahan yang di-hadapi para usahawan di Baha-gian Samarahan.Berdasarkan maklum balas daripada golongan terbabit, pengerusi DPIM Haidel Heli berkata, ada di kalangan mereka tidak dapat memasarkan produk di luar Bahagian Samarahan atau Kuching.
“Dari aspek operasi, saya amat percaya perniagaan di bahagian ini beroperasi meng- gunakan teknologi terkini.
“Bagaimanapun, perkara yang menyebabkan produk mereka tidak dapat menembusi pasaran, misalnya ke Semenanjung atau pasaran yang lebih jauh berikutan kelemahan dalam pelan pemasaran,” katanya kepada pemberita ketika berkunjung ke kilang pemprosesan tebaloi di Kota Samarahan, dekat sini, kelmarin.
Hadir sama setiausaha DPIM, Sha’arani Marzuki.
Kunjungan itu adalah untuk menambahkan pengetahuan tentang perusahaan tebaloi.
Justeru, katanya, DPIM akan menghulurkan bantuan bagi mengatasi masalah mereka dalam bidang pemasaran.
“Bagaimanapun, pada masa yang sama para usahawan perlu menggunakan strategi terkini dalam memasarkan produk mereka. Sebagai contoh, dalam pemasaran tebaloi, ia mungkin dapat dipromosikan sebagai makanan ringan dan bukan sekadar cenderamata dari Sarawak,” katanya.
Haidel berkata, pada peringkat ini DPIM bercadang untuk membantu usahawan sedia ada di bahagian tersebut agar mampu memasarkan produk masing-masing.
“Langkah seterusnya ialah menyemai semangat keusahawanan di kalangan belia di kawasan ini. Kita berharap mereka mendapat manfaat dari usaha kita dalam membuka pasaran baru,” katanya.
Haidel berkata, DPIM akan berbincang dengan para usahawan mengenai pelan pemasaran yang dirasakan sesuai untuk perniagaan mereka.
August 11, 2010, Wednesday
Tiada ulasan: